Wat te doen bij (langdurige) nekpijn?

Casper Doorn
Casper Doorn
8 oktober 2021

Pijn in de nek is een veelvoorkomende kwaal en kan bij elke leeftijd wel optreden. Nekpijn is na rug- en schouderpijn de meest voorkomende klacht. De cijfers zouden nog hoger kunnen liggen dan dat er is gemeld. Ten slotte gaat niet iedereen langs bij de huisarts of de fysiotherapeut.

Anatomie en fysiologie van de nek

De nek bestaat uit verschillende spieren, wervels, ligamenten, zenuwen, botten en nog veel meer. Deze bestaat uit 7 nekwervels en draagt het hoofd, van circa 5 kilogram, de hele dag (tenzij je ligt). De samenwerking tussen de nek, schouder en boven rug is van groot belang. Door intensieve interactie tussen verschillende delen is het isoleren van de pijn lastig.

Oorzaken van pijn in de nek

Er komen verschillende soorten nekklachten voor. De ene keer begint de pijn in de nek, de andere keer komen de klachten vanuit de schouders of de boven rug. Nekpijn kan verschillende oorzaken hebben. In dit artikel gaan we in op de verschillende oorzaken. Een verkeerde houding is een van de grootste veroorzakers van nekklachten. Door hiermee aan de slag te gaan, zal men bij bepaalde nekklachten sneller van de pijn afkomen.

Nekpijn door verkeerde houding

Van nature heeft de mens een S-vormige wervelkolom. Een verkeerde houding of beweging kan er toe lijden dat de S-vorm vermindert of zelfs verandert in een C-vorm. Door deze verandering zal het lichaam anders gaan bewegen, waardoor andere delen van het lichaam verkeerd gebruikt zullen worden. Ook zal het hoofd meer naar voren gebogen worden, waardoor er meer druk komt op de achterkant van de nek. Dit kan er na een tijdje lijden tot nekklachten. Doordat we tegenwoordig veel elektronica gebruiken, zoals een laptop, tablet of telefoon, wordt er al snel een verkeerde houding aangenomen.

Ook training speelt een rol

Het is geen wonder dat op maandagavond de sportschool vol is. Deze avond wordt door de meesten gebruikt om de borstspieren te trainen. Hierdoor ontstaat er een sterke disbalans in het lichaam. Door deze disbalans kan de slechte C-vorm houding versterkt worden. De borstspieren zullen sterker zijn dan de rug-en nekspieren, waardoor de protactie wordt vergroot.

Basisaanpak bij nekpijn

Spierpijn is meestal snel verholpen door een dagje rust te nemen of door eiwitrijke voeding binnen te krijgen, door bijvoorbeeld een caseïne shake te nemen. Bij nekklachten kan dit vaker langer duren. Maar wat kun je er aan doen?

De volgende oefeningen kun je doen ter preventie van nekpijn:

  • Ga op de grond liggen en zet een hand op de buik (op hoogte van de navel) en 1 hand op de borst.
  • Haal nu rustig adem en zorg ervoor dat de hand op de borst zo min mogelijk op en neer gaat.
  • De hand op je buik wordt tijdens het ademen omhoog en omlaag gedrukt.

Een andere oefening is de chintuck:

  • Trek je nek in en herhaal dit om het uur. Doe dit zo’n minuut lang.
  • Door deze beweging neutraliseer je de wervelkolom.
  • Probeer jezelf lang te maken tijdens het staan.
Lees ook:  Voor je spieren zorgen bij sporten

Meer nieuws